John E Franzén – Ride
13.11.2021 – 09.01.2022
När jag på det nya milleniet femtio år efter paradverket Hells Angels färdigställande får ynnesten att följa tillkomsten av målningarna The Jesus Painting och Twilight, 2005–2010, förstår jag hur ett helt konstnärskap har knutits ihop. De två målningarna är ödesmättade och tomma på människor. Enda spåret av mänsklig närvaro är bilarna på motorvägen. Perspektivet är ovanifrån riktat ner mot de centrala och äldre delarna av Los Angeles. Målningarna är disiga och lite oskarpa, är det luftföroreningar eller är det en föraning? Det centrala i bilderna är, i den ena en brännande sol och i den andra en framträdande Kristusgestalt. Skuggan som rör sig framför solen i Twilight. Är den på väg bort eller är den på väg att ta över landskapet? I The Jesus Painting hittar vi ingen skugga. Är den bortjagad av den i duken bokstavligen frammejslade bibliska symboliken? Är det en kraftmätning vi möter mellan dessa båda verk? Los Angeles, i litteraturen och konsten många gånger en plats för både uppgång och fall, får återigen stå som fond för det sista slaget. Jag tror John-E Franzén mycket väl känner till utkomsten, men han låter oss stå kvar i beundran och villfarelse. Det är bara vi själva som kan bestämma hur det ska gå.
Jan Stene
Konstintendent
”När det gäller motorcyklarna har det aldrig varit det mekaniska eller att köra fort som fascinerat mig. Jag dras till estetiken och vad den utstrålar. Vad det är i utseendet som attraherar så starkt funderar jag fortfarande över.”
John E Franzén
PODCAST Jenny Danielsson samtalar med John E och Ulrica Franzén om konsten, Hells Angels och kungafamiljen.
Podcast Gävle Konstcentrum
Utställning: RIDE
Gävle Konstcentrum 13.11.21 – 09.01.22
Livsmiljö Gävle, Gävle Kommun
Produktion: The Artword
theartword.com
Intervjuare: Jenny Danielsson
Redigering: SMT Radio
Musik: Hans Appelqvist